بسم اﷲ الرحمن الرحیم
و اذا قلتم فاعدلوا … انعام -152
و هنگامی که سخن می رانید عدالت پیشه کنید …

آتش زدن کتاب هاریسون (کتاب منبع پزشکی رایج) توسط آقاي تبریزیان، سوژه خبری این روزها است. از نگاه ما این قضیه دارای ابعاد متعددی است:

1. کتابسوزي
کتابسوزي اقدامی نابخردانه، غیراسلامی و ضدعلمی است. چه کتاب مذهبی باشد، چه کتاب علمی، چه به دست آقای تبریزیان باشد چه به دست امثال کسروي.
متاسفانه ایشان در توجیه این رفتار خود گفته است که اروپائیان هم در قرن 16 کتاب قانون ابن سینا را آتش زده اند.
از آقاي تبریزیان که معتقد به پیروي از سیره پیامبر و ائمه علیهم السلام است باید پرسید: آیا ما در سیره و روش اهل بیت، کتابسوزي داشته ایم؟
مقارن با زندگی امامان ما، مکاتب طبی مختلف از جمله طب یونانی وجود داشته، لیکن برخورد پیشوایان دین با آنها و حتی افرادي که خدا را قبول نداشتند، در قالب مناظره و مباحثه و روشنگري و نقد عالمانه بوده است.
2. فتنه جویی
قرائن و شواهد نشان می دهد که در پس اشتباه مسلم آقای تبریزیان، دستهایی با اغراضی خاص فعال شده اند:
الف. فیلم کتابسوزي مربوط به دو سال قبل بوده و در یک محفل خصوصی انجام شده است. در انتهاي آن جلسه فردي کتاب هاریسون را به آقاي تبریزیان داده و اصرار نموده که آن را آتش بزنند. پزشکان و روحانیون حاضر در مجلس با این کار مخالفت کرده اند لیکن این فرد، پافشاري کرده تا مقصودش برآورده و از آن فیلم برداري شود. اکنون باید دید چه افرادي با چه نیتی بعد از چند سال این فیلم را در این مقطع زمانی منتشر کرده اند؟

ب. عده ای نیز در این داستان عقده های فروخفته خود را بروز داده و خطای یک نفر را به تمام روحانیت تعمیم بخشیده و حتی از جسارت به آیات و روایات معتبر اسلامی نیز خودداری نکرده اند.

ج. در این چند روز تلاش زیادي شده تا با انتشار وسیع فیلم کتابسوزي، چنین القاء شود که هدف آقاي تبریزیان از این کار توهین به علم پزشکی و پزشکان بوده است تا بدین وسیله حساسیت و اعتراض جامعه پزشکی برانگیخته گردد در حالی که نامبرده اذعان کرده که اولا چنین منظوري نداشته و این اقدام وي، صرفا حرکتی نمادین در پاسخ به سوزاندن کتاب قانون ابن سینا در اروپا بوده است و ثانیا اعتراض وي به مافیاي دارویی و استعمارگرانی است که علم پزشکی را ابزاري براي رسیدن به اهداف سلطه جویانه خود قرار داده اند.
ما بر این باوریم که سخن نامبرده در این مورد صحیح ولی روش وي اشتباه است.
البته همه ما به نقش مافیاي جهانی داروهاي شیمیایی و نفوذ آنها در دانشگاهها و مراکز علمی واقفیم از جمله مستندات زیادي وجود دارد که نشان می دهد کارتلهاي دارویی در نگارش منابع پزشکی رایج از جمله همین کتاب هاریسون دست دارند. بنابراین باید مشخص شود که چرا برخی مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی و نیز برخی اصحاب رسانه پیاز داغ قضیه را اضافه کرده و بیدریغ نفرت پراکنی می کنند؟

3. سخنی با برخی اساتید محترم حوزه هاي علمیه
طب اسلامی در آقاي تبریزیان خلاصه نمی شود. اندیشمندان فراوانی قائل به طب اسلامی بوده و هستند که به روش آقاي تبریزیان بیش از دیگران و به صورت اصولی اشکال دارند.
کسانی که این روزها مرتب در محکومیت اقدام ایشان بیانیه می دهند، در بروز این وضعیت بی تقصیر نیستند زیرا در همه این سالها به جاي حمایت از پزشکان و پژوهشگرانی که بر روي روایات طبی تحقیق بالینی و آزمایشگاهی کرده و در این زمینه صاحب تالیفات و مقالات علمی متعدد (بعضا مقالات ISI) هستند، یکسره به نفی طب اسلامی پرداخته و به جاي ایجاد بستر مناسب برای برپایی کرسی هاي آزاداندیشی و شنیدن سخن پزشکان محقق، به فضاي زنده باد و مرده باد دامن زده اند و به جاي روشنگري در برابر مصادیق انحرافی و متحجرانه، آن مصادیق را برابر اصل گرفته و طب اسلامی را از اساس منکر شدند.
بزرگان حوزه بستر لازم را براي شنیدن سخن پزشکان اندیشمند در موضوع نظام سلامت در اسلام را ایجاد نکردند که اگر چنین بستري ایجاد می شد و ادعاهاي امثال آقاي تبریزیان در چنین فضایی ارزیابی می شد، امروز شاهد این وقایع نبودیم.
البته همین طب اسلامی ناقص و پر خطاي آقاي تبریزیان به اقرار مخالفان ایشان، برخی نتایج درمانی موفق هم داشته است که ناشی از تمسک به روایات معتبر طبی است.
آیا نباید پرسید چه کسی در حوزه ها می بایست فضاي لازم براي تشخیص سره از ناسره را در کلام مدعیان طب اسلامی ایجاد می کرد؟

4. سخنی با برخی از متولیان نظام سلامت
شما نیز مانند اهل حوزه در ایجاد این وضعیت مقصرید. شما نیز در ایجاد فضاي آزاداندیشی در دانشگاهها کوتاهی کردید.
جان کلام؛ شما هم در همه این سالها “زنده باد طب غربی و مرده باد طب اسلامی” بوده است. کجا و کی کرسی هاي آزاداندیشی که مورد تاکید چندباره رهبري بوده است را در فضاي دانشگاهی بر پا کردید؟
به نظر می رسد در این میان عده اي قصد دارند از اشتباهات تبریزیان موج ایجاد کنند تا اولا با تحریک مراجع و علماي حوزه و با مستمسک قرار دادن سخنان آنان، طب اسلامی را قلع و قمع کرده و به تصور خام خود این عنوان را براي همیشه محو کنند.
و ثانیا اذهان عمومی را در شرایط حساس کنونی به سمت مسائل فرعی متوجه کنند.

5. سخنی با مردم
آقای تبریزیان در سخنان چند روز قبل خود ضمن دفاع از خبطی که انجام داده است، آن را در تداوم حرکت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبري دانسته! همچنین خود را با سردار شهید قاسم سلیمانی مقایسه کرده گفته است حرکت این شهید عزیز ضربه سخت افزاري و حرکت وی ضربه نرم افزاري به آمریکا بوده است!
اولا کسی که مدعی پیروی از امام و رهبری است، باید خود را سپر امام و رهبر خود کند نه این که پشت سر آنها مخفی شده، اشتباهاتش را به حساب آنها گذاشته، آنان را سپر بلاي خود نماید. ثانیا این حرکت ایشان نه تنها به نفع جبهه انقلاب تمام نشده بلکه برعکس رسانه هاي بیگانه را فعال نموده تا جبهه اسلام و انقلاب را متحجر و داعشی مسلک معرفی کنند.

در پایان باید اذعان نمود که در قضیه کتاب سوزي، مسئولان وزارت بهداشت و برخی از اساتید حوزه و آقاي تبریزیان، همگی عامدانه یا جاهلانه به مانند دو تیغه یک قیچی عمل کرده اند و آنچه در این میان قربانی شده آموزه های معتبر اسلامی در حوزه سلامت است که می تواند برکات بی شماری را برای جامعه اسلامی به ارمغان آورد.

والسلام علی من اتبع الهدی

دکتر سید سعید اسماعیلی (متخصص Phd طب سنتی)
دکتر مرتضی ترابی میرآبادی (پزشک طب ایراتی)
دکتر سید احمد ثاقبی (متخصص داخلی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد)
دکتر سید علی جوادی (پژوهشگر طب ایرانی اسلامی)
دکتر محمد خداشناس (متخصص داخلی هیات علمی علوم پزشکی بیرجند و محقق طب اسلامی ایرانی)
دکتر منصور خرمی زاده (متخصص Phd طب سنتی)
سید محسن دعایی (مسئول موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی)
محمد حسین ساعی فرد (پژوهشگر علوم اسلامی)
روح الله سلحشور (روحانی پژوهشگر در طب ایرانی اسلامی)
دکتر علیرضا سلطان محمدی (پزشک داروساز)
دکتر سید محمد سیادتی (دکترای علوم آزمایشگاهی و پژوهشگر طب ایرانی اسلامی)
دکتر افشین سیف برقی (پزشک طب ایرانی)
دکتر ابوالفضل شیردل (پزشک طب ایرانی)
دکتر حمیدرضا ضیایی (پزشک پژوهشگر در طب اسلامی)
دکتر سید وحید فرزادفرد (پزشک طب ایرانی اسلامی)
دکتر محمد فصیحی دستجردی (متخصص بیماریهای عفونی و پژوهشگر طب ایرانی اسلامی)
دکتر اکرم فلاح (پژوهشگر طب ایرانی اسلامی و طب چینی)
دکتر عبدالله کردی (پزشک طب ایرانی)
دکتر محمدرضا گدازی (پزشک طب ایرانی اسلامی)
دکتر رحیم گرزین (پزشک طب ایرانی اسلامی)
دکتر محسن مردانی (دانشیار ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و پژوهشگر طب ایرانی اسلامی)
محمود مقدمی روحانی و رئیس شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه)
دکتر رضامنتظر (پزشک پژوهشگر در طب ایرانی اسلامی)
دکتر میر سید محمد مواظب (پزشک مرکز طب سنتی کاشان)
سید احمد موسوی خراسانی (روحانی پژوهشگر در طب و تغذیه سالم)
سید امان الله میرزایی (روحانی پژوهشگر در طب اسلامی)
دکتر محسن نصر (پزشک طب ایرانی)
دکتر غلامرضا نورمحمدی (روحانی و پزشک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر طب اسلامی)
دکتر بشری هاتف (عضو هیات علمی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله)
شرکت رهپویان سلامت آسمانی (رسا)

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *